HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) alacsony kibocsátású övezet (1) alacsony kibocsátású övezetek (1) alagút (1) atomenergia (1) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (1) autótesztelés (2) autózás (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (2) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (6) BKV (6) botrány (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (4) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (2) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízelbotrány (2) dugódíj (3) dugók (2) egészség (2) égetés (3) éghajlatváltozás (9) éghajlatvédelem (8) elektromosautó (3) elektromos autó (2) energia (6) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (5) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (6) Fák védelme (9) fák védelme (5) felújítás (1) Felújítás (1) füstköd (1) fűtés (3) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) halálozás (1) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (6) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (1) klíma (5) klímamenekültek (2) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (8) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) közautó (2) közlekedés (20) közlekedéstervezés (11) Közösségi kert (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (25) levegőszennyezés (13) Levegő Munkacsoport (1) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (5) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metró felújítás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (4) napenergia (1) napozás (1) négyes metró (2) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) park (3) parkolás (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (1) PM2.5 (1) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (3) roncsautók (2) sajtó (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (1) szelektív (1) szemétégetés (1) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (2) szmogriadó (1) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) tájékoztatás (1) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (12) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (1) ultrafinom por (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) városi fák (2) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (1) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villanyautó (2) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (1) zöldfelület (8) zöldövezet (2) zöldterület (8) zöld város (4) Címkefelhő

Magyarországon a légszennyezés is erősödik

2017.02.26. 07:25 Levegő Munkacsoport

 

Már hat hazai mérőállomáson haladta meg 35-nél több napon az egészségkárosító részecskeszennyezés az egészségügyi határértéket, ami az utóbbi években rekordnak számít. Bár jogszabályok előírják, hogy ilyenkor haladéktalanul intézkedéseket kell hozni a szennyezés csökkentésére, a kormány és az érintett önkormányzatok tétlenkednek.

Előírja az Európai Parlament és a Tanács 2008/50/EK irányelve a környezeti levegő minőségéről, hogy „Az emberi egészség védelme érdekében (…) A tagállamok biztosítják, hogy zónáikban és agglomerációikban a környezeti levegőben lévő kén-dioxid, PM10, ólom és szén-monoxid szintje nem lépi túl a XI. mellékletben meghatározott határértékeket.” (13. cikk (1)). A XI. melléklet szerint mérőállomásonként legfeljebb 35 olyan nap lehet egy naptári évben, amikor a szálló por (PM10) napi átlagos koncentrációja magasabb, mint 50 mikrogramm köbméterenként. Megnéztük, hogyan állunk 2017. február 21-én. Sajnos már hat állomáson is sikerült túlszárnyalni ezt a határértéket, kettő pedig a határon van, pedig hol van még az év vége! Tehát február 21-ig Sajószentpéter 44 nap, Kazincbarcika 43 nap, ÉMI mobil 1 (idén január 12-e óta Putnokon mérnek vele) 42 nap, Miskolc, Búza tér 38 nap, Miskolc, Alföldi 37 nap, Vác 36 nap. A határon volt Salgótarján (35 nap) és a budapesti Széna tér (34 nap)

Tavaly, tavalyelőtt a mérőállomások nem mutattak ilyen rossz helyzetet. Már azt hihettük, hogy a Kisméretű Szálló Por (PM10 részecske) Csökkentés Ágazatközi Intézkedési Programja sikeres végrehajtásának köszönhetően javul hazánk levegőjének minősége. De nem. Lehet, hogy inkább csak kegyes volt hozzánk az időjárás az utóbbi években, idén viszont nem az, de az is lehetséges, hogy azért lehetett javulást kimutatni, mert túl sokszor nem működtek a mérőállomások. Svájci támogatásból többszöri nekifutásra mostanra sikerült végre korszerűsíteni a mérőhálózatot, bár például Salgótarjánból még idén is csak január 12. óta van PM10 adat. De hozzájárul a magasabb levegőszennyezettséghez az is, hogy az olcsó üzemanyag pazarlásra csábít, a hideg tél pedig intenzívebb fűtésre kényszerít.

Így állunk, pedig az intézkedési programot tartalmazó kormányhatározat 2011 őszi elfogadása óta már több mint öt év telt el! Mennyi mindent tehetett volna a kormányzat ez alatt azért, hogy kevésbé legyünk kiszolgáltatva az időjárás szeszélyének! Betilthatta volna a lignit és más – háztartási tüzelőanyagnak nehezen nevezhető – szenek eladását a lakosságnak. Kiterjeszthette volna a lakossági tűzifaprogramot, arról is gondoskodva, hogy minden kályhába száradt tűzifa kerüljön. De gondoskodhatott volna arról is, hogy akinek feladata, az szerezzen érvényt a hulladékégetés tilalmának, és általánosan betilthatta volna az avarégetést is. A lakossági hőszigetelési program keretét is már régen meg kellett volna többszörözni annak érdekében, hogy a lehető legtöbb épület fűtése legyen megoldva a mainál jóval kevesebb tüzelőanyaggal és légszennyezéssel. 

A Nemzeti Közlekedési Hatóság is beindíthatta volna a gépkocsik kipufogógázának ellenőrzését a forgalomban. Ha csak a legjobban füstölő autók megállításával kezdik, és fokozatosan terjesztik ki az ellenőrzést a többi gépkocsira is, pár év alatt komoly eredményt lehetett volna elérni. Mellékhatásként talán sok ember kedve elment volna akár attól, hogy leharcolt 10-15 éves import autót vegyen, aminek a kipufogórendszerét sokba kerül kijavítani, akár attól, hogy lazán kiiktassa a kipufogógázt tisztító részegységeket.

Vagy ott van az alacsony kibocsátású zóna. Évek óta szorgalmazza nemcsak a Levegő Munkacsoport, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is, hogy az önkormányzatok jelöljenek ki zónákat, ahova ócska autóval egyszerűen nem szabad behajtani. 2011-ben a Fővárosi Közgyűlés a szmogriadó-rendelet módosításával együtt feladatául is adta a főpolgármesternek, hogy készíttessen tanulmányt ilyen zónák kijelöléséről Budapesten. De öt év kevés volt arra, hogy akár egyetlen ilyen zónát is kijelöljenek Budapesten. A gépkocsik átlagéletkora pedig csak nő. Ráadásul egy-két év, és itt van a nyakunkon az állam által támogatott villanyautódömping az EU gazdagabb országaiban, amitől hirtelen drasztikusan esik majd a régebbi dízelgépkocsik ára. Most kell(ene) olyan – szállópor-mentes – környezetet kialakítani, ahova nem érdemes ilyet importálni, mert amikor már egymás érik az autószállító trélerek az M1-en, akkor késő lesz.

Mit válaszolunk az Európai Bizottságnak, amely rendszeresen számon kéri, mit is tettünk a levegő tisztaságáért, a 2008/50/EK rendeletben foglaltak érvényesítéséért. Nem biztos, hogy elég lesz azt mondani, hogy a levegő ugyan koszos, de „Magyarország erősödik!”.

vamá

 

14 komment

Címkék: levegőszennyezés mérőállomás PM10

A bejegyzés trackback címe:

http://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr9012294603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Medgar 2017.02.26. 19:31:25

Támogatom. Fagyjon meg minden csóró akkor legalább nem autózik az százéves szarjaival.

Ja és védd a fákat, egyél hódot!

igazi hős 2017.02.26. 21:50:55

@Medgar: Szemetet nem elsősorban a csórók égetnek, hanem az igénytelenek. A szegények elvileg kaphatnak ingyen tűzifát. Igaz, szeretett kormányunk rajtuk jobban igyekszik spórolni, mint -mondjuk- a Dagályon, és képes jelentősen alulfinanszírozni, és az sem ritka, hogy a tűzifa támogatás januárban érkezik meg (nem az adott, hanem az előző évi). Pont erről szól a poszt, hogy mit nem tesz meg a kormány az élhető környezetért.
A százéves szarokról: a legtöbb kárt a tizenéves, papíron 200 valójában inkább 500 ezret futott tízéves, németből behozott dízelek ártanak. Amiket olcsón megkap a jóember, de a karbantartás nem akar olyan olcsó lenni, mint az autó, ezért "megoldja okosban": átütött katalizátor, levelezőn letett vizsga, az adagolón is állítunk, mert ha nem füstöl, akkor nem is megy, de ha kicsit tekernek rajta, akkor meglódul a szekér, igaz csak az álcafüst mögött. Ezeket kéne kiszedni ellenőrzésre, de a magyar rendőrt nem zavarja, ha nem látja a füsttől az autót, csak az számít, hogy hány gyorshajtót kell szállítania. Ez is az országvezetés sara.

almaatatata 2017.02.27. 08:36:19

A széntüzelés betiltásával még azokat is maga ellen haragítja a szervezet, akiket érdekel a környezetvédelem. Még pár ilyen, tényleg a német sötétzöldek szintjét idéző ötlet és a maradék támogató is árkot röhög a munkacsoport köré.

vamá 2017.02.27. 08:55:58

@almaatatata: Sajnálom, ha félreérthetően fogalmaztam. Nem minden szén betiltását szorgalmazzuk, hanem a lignitét és a többi, alacsony fűtőértékű, viszont a szén mellett más anyagokat,például ként is jócskán tartalmazó szenekét. Legyen egy minimumkövetelmény, aminél rosszabb szenet nem adhatnak el a lakosságnak. Középtávon viszont kétségtelenül szükségesnek látjuk minél több ház jól szigeteltté tétele mellett -- amitől nyilván visszaesik a fűtési szükséglet -- a házi hőelőállítás reformját, mindenekelőtt a füstszűrést.

almaatatata 2017.02.27. 09:55:19

@vamá:

1. "Betilthatta volna a lignit és más – háztartási tüzelőanyagnak nehezen nevezhető – szenek eladását a lakosságnak."
Ez kérem nem félreérthető: ez a széntüzelés de facto betiltása addig, amíg pontosan meg nem nevezni, mely szénfajtákat akarja a LMCS betiltatni. Pl. rekord német brikett, lengyel ekoborsó, cseh ledvicei dió stb. Vajon melyik forgalmazott szénfajta az konkrétan, amit nem nevez az LMCS tüzelőanyagnak? Kéretik hozzátenni, milyen tudományos-műszaki, valamint jogi háttér támasztja alá. Lássuk!

almaatatata 2017.02.27. 12:15:26

@igazi hős:

www.parlament.hu/documents/static/biz40/bizjkv40/FFB/1511111.pdf

Kiderül: a porterhelés ~75%-a nem is hazai eredetű. Csak ezt a LMCS nem veri nagydobra. Vajon miért? Érdekes lenne látni, hogyan fonódhat esetleg össze a LMCS és az orosz-német gázlobbi.

Levegő Munkacsoport 2017.02.27. 12:16:39

@almaatatata: Nem úgy kell betiltani, hogy megneveznek egyes szénfajtákat, hanem úgy, hogy előírják, milyen főbb tulajdonságokkal kell rendelkezniük azoknak a szénfajtáknak, amelyeket a lakosságnak szabad értékesíteni (fűtőérték, kéntartalom stb.). Erre vonatkozóan már elkészült egy rendelettervezet, ld. www.levego.hu/hirek/2016/02/vegre-betiltjak-a-lignittel-tuzelest-a-haztartasokban

Levegő Munkacsoport 2017.02.27. 12:25:22

@almaatatata: Egyrészt Magyarország is "exportálja" a porszennyezése többségét, tehát az nem érv a káros anyagok hazai kibocsátásának csökkentése ellen, hogy mi is kapunk szennyező anyagokat külföldről. Másrészt az országos átlag és a lakosságot közvetlenül érintő szennyezés mértéke és jellege teljesen különbözik, ld. index.hu/belfold/budapest/2017/02/19/levego_munkacsoport_a_kozlekedes_is_beleszamit_a_szmogba/

Levegő Munkacsoport 2017.02.27. 12:26:57

@almaatatata: Németországban már régen betiltották (nem a sötétzöldek, hanem a kormány) a lignit értékesítését a háztartásoknak.

almaatatata (törölt) 2017.02.27. 12:28:15

@Levegő Munkacsoport: Ez lignites rendelet. Nem ez volt a kérdés.

Az MLCS írása egyértelműen a szenek betiltásáról szól. A szénfajták betiltására válaszolj.

almaatatata (törölt) 2017.02.27. 12:29:11

@Levegő Munkacsoport: Már megint lignit, már megint mellébeszél. A szénről beszéljen, mely szénfajtákat akar betiltani!

almaatatata (törölt) 2017.02.27. 12:30:36

@Levegő Munkacsoport: Kérem, akkor adj adatot, mennyi az porexport.

Levegő Munkacsoport 2017.03.02. 18:29:17

@almaatatata: Kérlek, olvasd el alaposabban, amire hivatkoztam. Ott pontosan leírtuk, milyen szénfajták betiltását szorgalmazzuk: azokét, amelyek kéntartalma magasabb mint 0,8 g/MJ, fűtőértéke kisebb mint 14 MJ/kg, vagy az illóanyag-tartalma magasabb mint 40%.

Levegő Munkacsoport 2017.03.02. 18:31:21

@almaatatata: 2008-2013 átlagát tekintve a Magyarország által kibocsátott részecskék – tömegükkel számolva – 35%-a marad hazánk területén, 65%-a pedig átlépi az országhatárt.