HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Mennyibe kerül egy mázsa lignit? És mennyibe fáj?

2017.02.07. 06:32 Levegő Munkacsoport

Megszokhattuk, hogy a különböző tüzelőanyagoknak megvan az ára, és azt megfizetjük értük. Azonban ez egyáltalán nem egyenlő azzal a költséggel, amit eltüzelésükkor a társadalom egészére rovunk. Azaz a fűtés sokkal többe fájhat, mint amennyibe kerül.

wp_20170203_08_18_37_pro.jpg

Egy átlagos magyarországi háztartás, amely fával, illetve lignittel fűt, száraz fa használata esetén 200.000 forintot, nedves fa esetében 300.000 forintot, a lignit esetében 150.000 forintot fizet évente, amikor megvásárolja a fűtőanyagot. (A nedves fából sokkal többet kell vásárolni, mint szárazból, hogy az adott mennyiségű hőt termelje.1) Ezek az anyagok viszont a légszennyezésen keresztül környezeti és egészségi károkat okoznak, amelyeknek szintén jelentős a költsége. A Levegő Munkacsoport kiszámolta, hogy ez a tényleges költség a következőképpen alakul: száraz fa esetében 365.000 forint, a nedves fánál 630.000 forint, a lignitnél pedig 700.000 forint.

Bár az illegális fűtés (műanyag és egyéb hulladékok égetése) mértékére és költségeire nincsenek számszerű adataink, azt tudjuk, ennek az egészségkárosító hatása többszöröse a lignitének. Ha csak azt feltételezzük, hogy az illegális égetésből származó légszennyezési költség a lignitének csupán a kétszerese, akkor is 1.100.000 forintot kapunk. Más szavakkal: ha egy háztartás a fűtését hulladékokkal „oldja meg”, akkor az neki közvetlenül nulla forintba kerül, azonban a társadalomnak évente több mint egymillió forintjába.

Hogyan jöttek ki ezek a számok? Honnan tudjuk ezt ennyire pontosan? Íme a számolásunk részletes leírása:

A fűtés során képződő, a levegőt szennyező anyagok közül csak a legnagyobb mennyiségben előfordulók (CO2, NOX, SO2, PM2,5) hatásának forintosítására vállalkoztunk. A kisebb mértékben légkörbe kerülő, de komoly egészségkárosító hatású egyéb vegyületek (például a poliaromás szénhidrogének, PAH-ok) és nehézfémek hatásait a szükséges adatok hiánya miatt nem tudtuk számításba venni. (Ezért az a környezeti és egészségi károk költsége minden bizonnyal jóval magasabb, mint amit a számításainkban kimutattunk.)

Az egy lakásra jutó szennyezőanyag-kibocsátási mennyiségeket jellemzően Szuhi Attila egy vonatkozó2 tanulmánya alapján számoltuk. A nemzetközi adatok alapján a Dorogi-medencében végzett számítások szerint egy fával fűtött lakás éves NOx-kibocsátása 6,62 kg; míg a PM2,5 évi 50 kg/év szennyezéssel számolhatunk3. Az EMEP/EEA4 adatainak a figyelembevételével az SO2 esetén éves szinten 1,56 kg kibocsátást feltételeztünk.

Nyersfa égetése esetén a száraz fához képest fele akkora (7 MJ/kg) fűtőértéket feltételeztünk, ami ugyanannyi fa elégetése esetén kétszeres mértékű légszennyezést okoz.

Szuhi tanulmánya csak érintőlegesen foglalkozik a lignittel, így annak tényleges levegőszennyezési adatait több tanulmány5,6 és cikk felhasználásával, saját számításokkal becsültük.

Egy lakás átlagos hőigényét (Szuhi adatai felhasználásával) fűtési módtól függetlenül egységesen 77,88 GJ/év értéknek tekintettük.

A széndioxid-kibocsátást csak a lignitnél vettük figyelembe, mivel a fát megújuló energiaforrásnak tekintik. (Bár ezt sokan vitatják, de ebbe a vitába itt nem kívánunk belefolyni.)

A fentiek alapján egy fával vagy lignittel fűtő átlagos magyar lakás éves szennyezőanyag-kibocsátását az 1. táblázatban foglaltuk össze.

1. táblázat: Egy lakás éves fűtése során átlagosan kibocsátott szennyezőanyag (kg/év)

NOX
PM2,5
SO2
CO2
Száraz fa
6,6
50
1,6
Nedves fa
13
100
3,1
Lignit
77
40
180
15.000

 

Eddig tehát a szennyezőanyag-kibocsátások. De hogyan számolhattuk ki a társadalmi költségeket? Ehhez az Európai Bizottság megbízásából készült kutatás7 eredményeit vettük alapul – Magyarországra vonatkozó adatok híján Ausztriára és az EU-15-re vonatkozó értékeket használtuk fel. A széndioxid-kibocsátás értékét a CE Delft tanulmánya8 alapján számoltuk. Az adatok felhasználása (forintra és jelenértékre váltás) során az árfolyam mellett figyelembe vettük az infláció és a vásárlóérték hatásait is. Az egyes vizsgált szennyező anyagok kibocsátásának fajlagos költségeit a 2. táblázatban közöljük.

2. táblázat: Egyes szennyező anyagok kibocsátásának társadalmi költsége

Szennyezőanyag
NOX
PM2,5
SO2
CO2
Fajlagos költség, Ft/kg
1200
3083
1350
5,93

 

A termékek piaci ára jelentős mértékben eltér a beszerzési helytől és a szállítás módjától függően, így a következő, nagyjából átlagos értékekkel számoltunk: száraz fa 35 Ft/kg, nedves fa 27 Ft/kg, lignit 15 Ft/kg.

Számításaink eredményeként a 3. táblázatban látható piaci és társadalmi költségeket kaptuk a felhasznált tüzelőanyag függvényében.

3. táblázat: A fával és lignittel történő fűtés költségei,
Ft/év/háztartás
(szakértői becslés)

Tüzelőanyag
Piaci ár (áfával)
Légszennyezés költsége
Összes költség
Fa (száraz)
200.000
165.000
365.000
Fa (nedves)
300.000
330.000
630.000
Lignit
150.000
550.000
700.000

 

A táblázat adataiból látható, hogy a nedves fával fűtés csaknem kétszer akkora költséget okoz, mint a száraz fával fűtés, a lignit eltüzelése pedig még ennél is jóval nagyobbat.

Pál János

 
1 Ld. http://futsokosankampany.hu/fa#tartalom
2 Szuhi Attila 2013: A levegőkörnyezet területi tervezése a Dorogi-medence példáján. Doktori (phd) értekezés. Budapest
3 Fuel combustion in stationary sources, http://www.iiasa.ac.at/~rains/PM/docs/documentation.html
4 Air pollutant emission inventory guidebook 2009. – small combustion. – EEA, Copenhagen. 2009, http://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-emission-inventory-guidebook-2009 .
5 Koós Tamás, Erdélyi János, Szűcs István 2012: Csernely község közintézményei hőigényét ellátó melegvíz-kazánok hatékonyságának javítása, biomassza tüzelésűvé alakítása 1. rész. Anyagmérnöki Tudományok, 37. kötet, 1. szám (2012), pp. 219–227., http://www.matarka.hu/koz/ISSN_2063-6784/37k_1_2011/ISSN_2063-6784_37k_1_2011_219-227.pdf
6 Lenkei Péter: Lignitárusítással az egészségünkre tör a Mátrai Erőmű, https://www.levego.hu/kapcsolodo-anyagok/lignitarusitassal-az-egeszsegunkre-tor-a-matrai-eromu
7 Estimates of the marginal external costs of air pollution in Europe, http://ec.europa.eu/environment/enveco/air/pdf/betaec02a.pdf
8 CE Delft: Handbook on estimation of external costs in the transport sector, http://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/sustainable/doc/2008_costs_handbook.pdf Update of the Handbook on External Costs of Transport, http://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/sustainable/studies/doc/2014-handbook-external-costs-transport.pdf

16 komment

Címkék: tűzifa légszennyezés költség fűtés lignit

süti beállítások módosítása