HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) alacsony kibocsátású övezet (1) alacsony kibocsátású övezetek (1) atomenergia (1) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (1) autótesztelés (2) autózás (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (2) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (6) BKV (6) botrány (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (4) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (2) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) deltametrin (3) DHL (1) dízelbotrány (2) dugódíj (3) dugók (2) egészség (2) égetés (3) éghajlatváltozás (9) éghajlatvédelem (8) elektromosautó (3) elektromos autó (2) energia (6) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (5) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (6) fák védelme (5) Fák védelme (9) Felújítás (1) felújítás (1) füstköd (1) fűtés (3) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) halálozás (1) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (6) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (1) klíma (5) klímamenekültek (2) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (8) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) közautó (2) közlekedés (20) közlekedéstervezés (11) Közösségi kert (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (25) levegőszennyezés (13) Levegő Munkacsoport (1) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (5) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metró felújítás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (4) napenergia (1) napozás (1) négyes metró (2) nyári programok (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) park (3) parkolás (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (1) PM2.5 (1) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (3) roncsautók (2) sajtó (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (1) szelektív (1) szemétégetés (1) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (2) szmogriadó (1) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) tájékoztatás (1) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (12) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (1) ultrafinom por (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) városi fák (2) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villanyautó (2) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (1) zöldfelület (8) zöldövezet (2) zöldterület (8) zöld város (4) Címkefelhő

Dugódíj bevezetését sürgetik a vállalkozók – Belgiumban

2017.01.19. 08:50 Levegő Munkacsoport

Minden gépjárműre és minden útra érvényes kilométer- és szennyezésarányos útdíjat szükséges bevezetni a Belgiumi Vállalkozások Szövetsége (FEB) álláspontja szerint. (A 3,5 tonna megengedett össztömeg feletti teherautók után már kell ilyen díjat fizetni Belgiumban.)

forras_vagy_hu_55874_dugo_a_4_es_fouton_debrecenben.jpg

„A belga városok a torlódástól leginkább sújtott európai települések közé tartoznak. Ez hátrányos a gazdasági teljesítményünkre és az életminőségre. Senki sem akar befektetni egy olyan országban, amely áll” – nyilatkozta Pieter Timmermans, a Fédération des Entreprises de Belgique főtitkára. „A dugók minden évben nyolcmilliárd euróba kerülnek az országunkban. Ha például egy kamion egy órát vesztegel egy dugóban, az a gépkocsivezető munkaadójának 75 euróba kerül. Számottevően növelik a dugók a levegő szennyezettségét és az üvegházhatású gázok kibocsátását is.”

Timmermans szerint a személyautósok helyzete is elszomorító: „Egy átlagos autós évente 44 órát tölt autójával dugóba szorulva. Képzeljük el, mennyi mindent csinálhatnának ebben a 44 órában ahelyett, hogy idegesítik magukat a volán mögött és szívják a kipufogógázt! Tölthetnék ezt az időt a családtagjaikkal, beszélgethetnének a barátaikkal…”

Budapesten is nap mint nap elszenvedjük a közlekedési dugókat, és az utóbbi időben ezek meg is szaporodtak (ezzel több alkalommal foglalkozott a sajtó is, például itt). A nagyvárosok közlekedési torlódásait elemző TomTom adatai szerint Budapest egyike a világ dugóktól leginkább sújtott városainak. Szintén igencsak dugósodó nagyvárosként szerepel Budapest a városi közlekedés optimalizálásáért dolgozó INRIX cég adatbázisában. Az Európai Bizottság Magyarországról szóló országjelentése pedig megállapítja: „A városi utak túlterheltsége a foglalkoztatási ráta és a motorizáció fellendülésével a magyarországi termelékenység gátjává válhat. … A JRC [az EU Közös Kutatóközpontja] számításai szerint a magyarországi városi területek 2013-ban az 5 legzsúfoltabb között voltak Európában (a tényleges sebesség és az akadálymentes sebesség átlagos arányát tekintve).” Azóta az üzemanyagok árának drasztikus csökkenése következtében a helyzet csak romlott.

Rendszeresen érkeznek panaszok a Levegő Munkacsoporthoz vállalkozásoktól, személyektől amiatt, hogy a kiszámíthatatlan közlekedési viszonyok jelentős gazdasági veszteséget okoznak nekik. Saját szakértői becslésünk szerint a dugók évente legalább 200 milliárd forint kárt idéznek elő a fővárosban, de egyes vélemények szerint meghaladhatják a 300 milliárdot is.

A tettek mezejére lépve, akár jó példát is mutathatnánk Belgiumnak!

Fotó: vagy.hu

6 komment

Címkék: közlekedés környezetvédelem légszennyezés útdíj dugódíj dugók levegőszennyezés éghajlatvédelem közlekedéstervezés

A bejegyzés trackback címe:

http://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr6512135571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2017.01.21. 11:07:59

Vagy esetleg elehetne terelni a forgalmat ami átmegy BP-n. Csak egy ötlet persze, ez pénzbe kerülne és nem egy újabb sarc lenne az embereken.

fonyod 2017.01.21. 18:31:13

A Levegő munkacsoport mennyi ideig tiltakozott 1995-ben a Szerémi út és a kapcsolódó beruházások ellen? És az MO építése ellen? Tönkretéve a fél Főváros életét. Számoljátok fel magatokat.

Vehicular cyclist 2017.01.23. 18:33:08

Ez szerintem is nagy hiba volt, remélem tanultak belőle.
Ettől függetlenül a forgalomkorlátozás fontos törekvés, helyes, hogy csinálják.

Általában az LM megközelítéseit támogatom, de a módszerük kissé elavult. A környezetvédelemben sokszor nem optimális megközelítés a "szennyező fizessen" nyolcvanas években csúcsra járatott neoliberális megközelítése. Az egészségromlást, korai halált, fajok pusztulását nem érdemes pénzre átszámolni, csakúgy mint a "természet szolgáltatásait".
Valójában sokszor nem kerülhető el a közvetlen korlátozás vagy tiltás.
De leaglább csinálnak valamit.

Levegő Munkacsoport 2017.01.25. 20:40:39

@fonyod: A Levegő Munkacsoport támogatta az 1990-es években az M0-s déli szakaszának építését, majd elsőként javasolta az M0-s gödőllői átkötésének (M31) megépítését. Az M0-s észak-budai szakaszáról az állásfoglalásunk: www.levego.hu/m0-10-es/images/m0-buda-civilallasf_0904.pdf

A Lágymányosi híd helyett egy délebbi híd megépítését javasoltuk.

Levegő Munkacsoport 2017.01.25. 20:43:24

"A szennyező fizet" általános elfogadott elv, egyebek mellett benne van az Európai Unió Alapszerződésében is. Rengeteg tanulmány és gyakorlati tapasztalat bizonyítja a megalapozottságát. Természetesen nem ez az egyetlen lehetőség a szennyezés csökkentésére, de sok esetben rendkívül hatékony eszköz.

Vehicular cyclist 2017.02.09. 18:27:20

@Levegő Munkacsoport: Igen, tudom hogy elterjedt számítási mód, de éppen erre mondom, hogy elavult.

Nem lehet és nem is szabad mindent pénzre átszámolni. Ez számított haladónak a nyolcvanas években, de ma már túléltem magát. Nem akarom, hogy pénzzel megváltsák mások azt, hogy én rövidebb ideig és rosszabbul éljek, csak azért, mert valahoznnan - ez is nagy kérdés, hogy honnan - van rá pénze és hajlandó is rászánni azt. Ez egy társadalmi választás kérdése. Örülnék, ha minél többen el tudnának szakadni a szennyező fizet súlyos társdalmi egyenlőtlenségeket elősegítő szemléletétől.