HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) alacsony kibocsátású övezet (1) alacsony kibocsátású övezetek (1) alagút (1) atomenergia (1) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (1) autómentes nap (1) autótesztelés (2) autózás (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (2) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (6) BKV (6) botrány (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (4) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (2) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízelbotrány (2) dugódíj (3) dugók (2) egészség (3) égetés (3) éghajlatváltozás (10) éghajlatvédelem (9) elektromosautó (3) elektromos autó (2) energia (6) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (7) fák védelme (6) Fák védelme (10) Felújítás (1) felújítás (1) füstköd (1) fűtés (3) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) halálozás (2) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (6) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (1) klíma (6) klímamenekültek (2) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (9) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) közautó (2) közlekedés (20) közlekedéstervezés (11) Közösségi kert (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (25) levegőszennyezés (13) Levegő Munkacsoport (1) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (5) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metró felújítás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (4) napenergia (1) napozás (1) négyes metró (2) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) park (3) parkolás (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (1) PM2.5 (1) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (3) roncsautók (2) sajtó (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) szelektív (1) szemétégetés (1) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (2) szmogriadó (1) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) tájékoztatás (1) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (12) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (1) ultrafinom por (2) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (1) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villanyautó (2) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (1) zöldfelület (9) zöldövezet (2) zöldterület (9) zöld város (4) Címkefelhő

Magyarország továbbra is a legrosszabb levegőjű országok között

2017.01.10. 06:24 Levegő Munkacsoport

Magyarországot a legszennyezettebb európai országok közé sorolja az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) 2016-os levegőminőségi jelentése. Vajon a friss adatok birtokában mit fog tenni a magyar kormány, hogy lekerüljünk a szégyenfalról? Mikor fogja elfogadni például a Levegő Munkacsoport javaslatait, amelyekben már megállapodásra is jutottunk az illetékes minisztérium szakértőivel?

Európában 467 000, ebből Magyarországon 12 800 ember idő előtti halálát okozzák évente az ultrafinom részecskék (PM2,5), amelyek elsősorban a lakossági fűtésből és a közlekedésből származnak. Ez olvasható az Air quality in Europe — 2016 report című jelentésben, amely 41 európai ország levegőminőségi adatait mutatja be. Lakosságarányosan a legjobb helyzetben Izland, Norvégia, Svédország, Finnország és Írország van, ahol 100 000 lakosra 25-33 halálozás jut, míg Magyarországot a lista vége felé találjuk a 100 000 lakosra jutó évi 130 halálesettel – csak Szerbiában, Macedóniában, Bulgáriában és Koszovóban rosszabb a helyzet, mint nálunk.

A 100 000 lakosra jutó idő előtti elhalálozás a PM2,5 szennyezés miatt Európa 41 országában 2013-ban

legszennyezes_blog_201701.png

Forrás: A Levegő Munkacsoport számításai az EEA adatai alapján

Riasztó a csak a PM2,5-nek tulajdonítható egészséges életévveszteség is. A vizsgált országokban ez a veszteség 4 668 000 év, Magyarországon 138 700 év. Lakosságarányosan számítva Magyarország e tekintetben is a sereghajtók közé tartozik a 100 000 lakosra jutó évi 1400 életév elvesztésével. Az adatokból könnyen kiszámítható, hogy a légszennyezés miatt idő előtt elhalálozott magyar emberek átlagosan közel 11 évet veszítenek az életükből.

A 100 000 lakosra jutó életévvesztés a PM2,5 szennyezés miatt Európa 41 országában 2013-ban

legszennyezes_blog_201701_2.png

Forrás: A Levegő Munkacsoport számításai az EEA adatai alapján

A Levegő Munkacsoport évek óta dolgoz ki javaslatokat a levegőszennyezés csökkentésére. Ezeket rendszeresen eljuttatjuk a kormány részére, egyeztetjük az illetékes minisztériumok szakértőivel, akik egyet is értettek csaknem minden javaslatunkkal, amit az anyagainkban (így például ebben és ebben) leírtunk. Ezek a javaslatok azonban eddig – kevés kivétellel – rendre elakadnak, amikor a politikusok szintjére kerülnek…

Lukács András

12 komment

Címkék: halálozás levegőszennyezés PM2.5 Európai Környezetvédelmi Ügynöksége

A bejegyzés trackback címe:

http://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr9312111111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

konrada 2017.01.10. 12:02:20

A felsorolt országokat tekintve a megoldás egyszerű:
Vagy bontsuk vissza a Kárpát-medencét körülölelő hegyeket - a helyüket feltöltve tengerrel és így versenyezhetünk a tengeri szigetek levegő-tisztaságával....
vagy írtsuk ki a lakosság 3/4-ét, hogy a skandináv országokhoz hasonló népsűrűséggel csökkentsük a légterhelést. (Bár még így is szükséges a tengerpart, szóval a hegybontás nem elkerülhető!)

röf 2017.01.10. 12:08:44

Igen? Rossz a levegő?
Akkor miért nem javasolja a Lebegő Munkacsoport, hogy zárjuk be a legnagyobb szennyezőnket, a Mátrai lignit alapú erőművet, és gyorsítsuk fel Paks2 építését?

BiG74 Bodri 2017.01.10. 12:57:50

Hát amikor olyanokat olvasok, hogy gyertyát se gyújts, mert az nagyon légszennyező, meg hogy a fa milyen iszonyú légszennyező, és amúgy mellette meg van említve a szén és a hulladék égetése akkor sajnos azt kell mondanom hogy az élettől megint elrugaszkodott emberek osztják az észt.
Megint valami iszonyúan elfuserált szar, de megkerülhetetlen jogszabályi baromság lesz a vége, amely miatt garantáltan szopni fog mindenki. Az említett anyagokban pedig gyakorlatilag nincs egy előre mutató, következetes, komplex gerinc, mely mentén kialakítható lenne egy élhető rendszer, mely monitorozással javuló értékeket mutatna. Ellentmondások, általánosságok, lokális befolyásoló tényezők nem ismeret, vagy elnagyolása.
De csak hajrá !

Advanced Flight 2017.01.10. 13:11:43

"A Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodáját vezető Lenkei Péter szerint egyáltalán nem ez a helyzet. Ő úgy gondolja, hogy az otthoni illegális hulladékégetés nagyobb részben a tudatlanságra vezethető vissza, csak kisebb részben áll mögötte a szegénység. „Az illegális szemétégetés oka döntő részben az ismerethiány és a felelőtlenség. A Levegő Munkacsoporthoz érkező panaszok szerint a jogellenes égetések mintegy kétharmada ezekből fakad, míg a szegénység csak kisebb szerepet játszik a problémában. Ugyanakkor a szegénység sem lehet elfogadható indok a Btk.-ba ütköző cselekmények elkövetésére” – írják."

Ezt az utolsó mondatot felírom a kéménybe! Korommal! :-D

gulikola 2017.01.10. 15:28:38

@konrada: Az ötleteid viccnek jók. Értelemszerűen nem a tengerparti országokkal akarunk versenyezni a levegő minőségében.
Javaslataidnál valóságközelibb megoldások is lennének, hogy javítsunk a levegő tisztaságán.
A kormánynak azt kéne megértenie, hogy a megbetegedések, elhalálozások okozta veszteség sokkal többe kerül az államkasszának, mint az, amit ezek megelőzésére kellene fordítania.

Levegő Munkacsoport 2017.01.10. 17:31:22

@röf: A Mátrai Erőmű a lignit 95%-át az erőműben tüzeli el, és 5%-át adja el a lakosságnak. Az eröműben elégetett lignitből viszont töredék annyi egészségkárosító anyag kerül a levegőbe, mint a háztartásokban elégetett lignitből. Tehát ha gyorsan akarunk eredményt elérni, akkor először az utóbbival kell foglalkozni. Ld. www.levego.hu/kapcsolodo-anyagok/lignitarusitassal-az-egeszsegunkre-tor-a-matrai-eromu

Levegő Munkacsoport 2017.01.10. 17:33:24

@BiG74 Bodri: Ld. a hivatkozásokat az utolsó bekezdésben

gyokkkettto 2017.01.10. 23:46:12

Kibaszott belsoegesu motorral hajtott jarmuveket kene betiltani, meg pofanbaszni azokat akik ilyen szarokkal szennyeznek.

Vehicular cyclist 2017.01.22. 22:56:13

@gyokkkettto: Egy olyan országban, ahol a közteresek órákon keresztül üldögélnek a Városligetben járó motorú autóban, hogy ne fázzanak? És rá se bagóznak a ligeten tilosban kereszül kasul cirkáló autókkal, robogókkal? Akiket nem érdekel, hogy a tA ilosban beparkoló turistabuszok is járatják a motort, hogy ne fázzon a soför? Így tudják megoldani?
Nyáron ugyanez, csak légkondival...

Nálunk a kabát, esernyő, melegedő helyiség helyett is robbanómotort használnak. A hőség ellen meg fakivágással és térkövezéssel veszik fel a harcot.

Vehicular cyclist 2017.01.26. 18:18:48

Ma, a szmogriadó negyedik napján is gátlástalanul szennyezték a levegőt a borzalmas dízelmotorjaikkal a városnéző buszok. Ráadásul feleslegesen járatták a motorjukat várakozás allatt.
Pedig már hétfőtől kezdve minden nap nyomatékosan kértem a rendőröket, hogy ellenőrizzék a környzetvédelmi besorolásukat. Ugyanis rájuk nem vonatkozik a kivétel, ami a menetrendszerű buszokra igen.
Semmit sem tesz senki.

indafoto.hu/vehicular_cyclist/varosnezo_buszok