HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Halálketyegő

2016.01.19. 14:15 Levegő Munkacsoport

703210-physics-nobel-prize-winner-dr-leon-m-lederman-director-of_jpg_crop_promo-mediumlarge.jpg

Vajon hányan halnak meg Európában, és hányan betegszenek meg asztmában, csak azért, mert késik az ipari kibocsátások csökkentését célzó 2010/75/EU irányelvben lefektetett környezetvédelmi előírások érvényesítése? Ezt mutatja be az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) által közreadott Halálketyegő.

A legnagyobb erőműveknek az elérhető legjobb technikák (BAT) alkalmazásával kellene csökkenteniük a halálos kibocsátásokat. (BAT: a kibocsátások megelőzésének vagy csökkentésének leghatékonyabb technikái, amelyek műszaki és gazdasági szempontból már ma is megvalósíthatók az ágazaton belül.) A bevezetésük csak a szénerőműveknél 20 milliárd euró gazdasági haszonnal járna, és évente több mint húszezer embert óvna meg az idő előtti haláltól.

2015 májusában kiadott egy közös jelentést a Greenpeace és az EEB, ami bemutatja, mekkora haszonnal járna, ha 290 szenes (köztük számos lignites) nagy tüzelőberendezéses erőműben (LCP; Large Combustion Plant) az elérhető legjobb technikával csökkentenék a kibocsátásokat.

Az irányelv négy évet ad az ipari szennyezőknek az új előírások betartásának elérésére attól kezdve, hogy az Európai Unió Hivatalos Lapjában megjelenik az elemzés a BAT-referenciadokumentumok alapján, a kiválasztott legjobb technikák bevetésével elérhető kibocsátáscsökkentésről. Az elemzésnek 2014 augusztusában kellett volna megjelennie, de az Európai Bizottság politikai akaratának hiánya és egyes tagállamok nyomásának eredményeképpen a megjelenése legkorábban 2017-re várható. Tehát komoly kibocsátáscsökkentési eredményekre 2021 előtt nem nagyon lehet számítani.

A Halálketyegő azt mutatja, mennyit ért volna 2014. augusztus elseje óta az összesített egészségügyi hatás, ha a 290 szenes/lignites tüzelőberendezéses erőműben bevezették volna a legjobb kibocsátáscsökkentő megoldásokat. A program a legfontosabb levegőszennyezőkkel (por, higany, NOx és SOx) számol, a többivel (CO2, nehézfémek, N2O stb.) és a vízszennyezés hatásaival nem. Nem veszi számításba a másféle tüzelőanyaggal dolgozó erőművek kibocsátását sem, vagyis a halálketyegő által mutatott számok erősen konzervatív becslését adják az egészségügyi költségeknek. A valódi költség ennél magasabb.

 

Mi határozza meg a legjobb elérhető technikai követelményeket?

 

A nagy tüzelőberendezéses erőművekben a lehető legkisebb víz- és levegőszennyezést a legjobb, már alkalmazott megoldásokkal elért eredmények határozzák meg. Ezek leírását tartalmazza az LCP BREF (legjobb gyakorlat) gyűjtemény. Ha a legnagyobb szenes erőművek éves kibocsátása alatta maradna a BAT megoldásokkal elérhető kibocsátási értékek közül legalább a legrosszabbnak – azaz ha mindenütt valamelyik elérhető legjobb technikával fognák vissza a kibocsátást –, az komoly előrelépés lenne a környezet és az emberek egészsége szempontjából.

Például a nitrogénoxidok (NOx) mai 200 mg/Nm³ kibocsátását a harmadára lehetne visszaszorítani, a porszennyezés a ma előírt 20 mg/Nm³ huszadára lenne csökkenthető az elektrosztatikus leválasztók felújításával vagy ipari szűrök alkalmazásával. A higanykibocsátást is vissza lehet szorítani legfeljebb 1 μg/Nm³-re (jelenleg ennek a többszörösét bocsátják ki).  

Csakhogy csak annyira fogják vissza az erőművek a környezetszennyezést, amennyire a tagállamok előírják nekik. A tagállamok lehet(né)nek szigorúbbak az irányelvnél, ami szerint a BAT elemzés szerinti kibocsátási intervallum felső határán kell belül maradni.

A Halálketyegővel az EEB a következő követeléseinek kíván nyomatékot adni:

  • Legkésőbb 2016 júniusában jelentesse meg az Európai Bizottság (EB) a BAT elemzést az Európai Unió Hivatalos Lapjá
  • Adjon meg az EB ambíciózus BAT követelményeket annak érdekében, hogy minél előbb megszűnjön a környezetkárosítás, csökkenjenek az egészségügyi költségek és kevesebben haljanak meg idő előtt az Unióban.
  • Szűnjön meg az évi 1500 óránál kevesebbet működő erőművek minden kibocsátási engedménye, mert az engedmények piactorzító módon befolyásolják ezen erőművek nyereségét.
  • Újítsák meg a technikai haladást figyelő biztonsági hálót. Az irányelvben megadott porszennyezési, NOx és SOx kibocsátási korlátokat a legjobb technikákkal elérhető kibocsátási szintekhez kell igazítani. Figyelni kell a többi szennyezőanyag (például a higany, a fluoridok és a sósav) visszafogására kidolgozott technikákat is. Meg kell szüntetni a lignitre érvényben lévő kéntelenítési engedményeket.
  • A tagállamok ne várjanak az Európai Bizottságra, hanem már most vizsgálják felül a saját jogszabályaikat és követeljék meg az elérhető legjobb technikák használatával elérhető kibocsátási szintek teljesítését az összes nagy tüzelőberendezéses erőműben.

 

vamaa

komment

Címkék: egészség légszennyezés levegőszennyezés

süti beállítások módosítása