HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Gondolatok Párizsról

2015.12.01. 06:15 Levegő Munkacsoport

_86938330_86938329.jpg

A párizsi klímakonferencia kezdetén érdemes összegezni pár gondolat erejéig, hol tartunk a károsanyag-kibocsátás visszaszorításáért vívott küzdelemben. Az idei évben számtalan civil és politikai kezdeményezés indult azért, hogy helyes irányba terelje a tárgyalások menetét, és hogy felhívja a világ közvéleményének figyelmét a globális katasztrófa veszélyére. Az aláírásgyűjtések és kampányok közös eleme a tudatosítás és a civil kontroll demonstrálása. Azaz, hogy a világ egész közvéleménye kíséri figyelemmel a párizsi klímakonferencia eredményeit, így az egyes nemzeteknek nyíltan kell vállalniuk a felelősséget. Arról azonban viszonylag keveset hallani, mi az a még elfogadható hőmérsékletemelkedés, ami nem vezet katasztrófához.

A párizsi konferencia pozitív előjelének tartják, hogy a résztvevő országok közül eddig 149 állam adta le önkéntes nemzeti vállalását, amely a globális kibocsátás 90 százalékát fedi le. Ebből egyértelműen látható, hogy az államok többsége valóban komolyan veszi a klímacsúcsot. Kőrösi Csaba, korábbi ENSZ nagykövet azonban a kedvező előjelek mellett arra is felhívja a figyelmet, hogy az eddig bejelentett önkéntes vállalások összessége nem elég a két fokos hőmérsékletemelkedés biztosításához, inkább csak a háromhoz.

A jelzésértékű gesztusok nemcsak a civil társadalom részéről érkeznek. Nagy-Britannia például nemrégiben jelentette be, hogy 2025-ig egy százalékra csökkenti a szénalapú elektromosáram-termelést, és ezzel párhuzamosan bezárja régi széntüzelésű erőműveit is. A károsanyag-kibocsátás tekintetében jelentős előrelépésnek tekinthető elhatározás – amely mögé minden nagyobb angliai párt felzárkózott – mellett felmerül annak kérdése, mivel váltják ki a korábbi erőműveket. Mivel a brit kormány a gáz- és atomenergiától várja az elavult technika felváltását, a zöld szervezetek szerint ez ahhoz hasonlít, mintha egy alkoholista a whisky helyett áttérne a borra. A megújuló energiaforrások ugyanis így nem kaphatnak kellő esélyt, hogy kiválthassák az addigi erőműveket.

greenareame.jpg

Ugyanakkor Közép-Európában éppen a szénkitermelés felélesztését tapasztalhatjuk, különösen Csehország esetében, amely az indoklás szerint elegendő szenet akar biztosítani villanyerőműveinek, továbbá munkahelyeket akar bővíteni. Emiatt részlegesen feloldották az észak-csehországi barnaszénkitermelés korlátozását a Bílina elnevezésű barnaszén-övezetben. A természetvédők és a helyi lakosok évek óta azon igyekeznek, hogy a gazdag szénkitermelő terület határai véglegesek legyenek, s ne lehessen őket áttörni. Ugyanakkor az energetikai szakértők, az ipar és a helyi lakosság egy része is a szénkitermelés bővítése mellett van, még azon az áron is, hogy egy-két települést le kellene bontani és lakosait áttelepíteni. A kormány várt döntése ellen több százan tiltakoztak Ústí nad Labemben.

Kicsit távolabb tekintve, a kiotói egyezmény alól kibúvó Kína és USA nyilatkozatai is bizakodásra adhatnak okot, hiszen a legnagyobb két olyan szennyezőről beszélünk, amelyek most a globális felmelegedést nevezték a legnagyobb kihívásnak országuk, illetve a világ számára.

Az Obama-adminisztráció is igyekezett felmutatni klímavédelmi eredményeket, de mivel a korábbi ciklus alatt a kibocsátás mérséklésére tett kísérletei elbuktak a kongresszus előtt, az elnök az amerikai környezetvédelmi hivatalon (EPA) keresztül akarta céljait elérni. 2014 júniusában ezért az EPA hirdette meg, hogy 2020-ig 2005-höz viszonyítva 25 százalékkal csökkentik a széndioxid-kibocsátást, 2030-ig pedig 32 százalékkal.

Az EPA-val és a klímavédelmi egyezménnyel szemben azonban 24 tagállam indított pert októberben, főleg a gazdasági érdekekre és a munkahelyek elvesztésére hivatkozva.

mannaszappan.jpg

Nem szabad elfelejtenünk az Indonéziában szinte folyamatosan égő erdőtüzeket sem. Az olajpálma- és  papíriparban felhasznált fa ültetésének érdekében felgyújtott erdőterületekről származó üvegházhatású gázok mennyisége egyes felvetések szerint csak idén októberben elérte a japán gazdaság egy éves hasonló „teljesítményét”. Az erdőtüzek minden nap annyi szennyező anyagot juttattak a légkörbe, amennyit a második legnagyobb szennyező, az USA. 

A párizsi klímakonferencia eredményei évtizedekre, ha nem évszázadokra fogják meghatározni a bolygó és az emberiség sorsát. Bár egyénenként kevésbé hallatszik a hangunk, az a világméretű közösség, amely a károsanyag-kibocsátás csökkentése mögé felzárkózott, remélhetőleg azután is összetart, hogy a klímakonferencia – bármilyen eredménnyel – véget ér. Történelmi esemény lesz nemcsak a jövőnkről szóló felelős döntések miatt, hanem azért is, mert a világ környezetvédő közössége sosem fogott még össze ilyen nagy számban. Ha a döntéshozókban nem is, ebben a közösségben érdemes reménykednünk.

komment

Címkék: éghajlatváltozás klíma éghajlatvédelem

süti beállítások módosítása