HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Egyelőre nem épülhet szupermarket a budaörsi családi házak között

2015.11.16. 15:28 Levegő Munkacsoport

12195749_1197173446964488_1165499609935770332_n.jpg

Az egyik nagy diszkontáruház lánc 2010-ben gondolt egy merészet és áruház építésére kért engedélyt Budaörsön egy családi házas környéken. A tervezett építkezéssel kapcsolatos eljárásokból az eltelt öt évben valóságos szappanopera lett, és a jogi csemegéket kedvelői megnyugodhatnak, mert a Pest Megyei Kormányhivatal nemrégiben hozott másodfokú határozata szerint az építési engedélyezési eljárás kezdődhet elölről…

Hosszú történetünk úgy kezdődött, hogy a beruházó áruház-lánc elkezdte felvásárolni a környékbeli  telkeket, hogy ezeket összevonva egy nagyobb méretű diszkont áruházat tudjon építeni. A korabeli helyi építési szabályok nem gördítettek akadályt a terv elé, mert vélhetően az önkormányzati jogalkotók sem számítottak ilyen nagyszabású ötletre a családi házas környéken. Miután nyilvánvaló lett a beruházó szándéka, a nyugodt környezetet féltő lakosok, és a környezetet féltő civil szervezetek elkezdtek tiltakozni, ráadásul az önkormányzat sem lelkesedett az ötletért. A képviselő-testület az ellenkezés hatására módosította az építési szabályokat, és változtatási tilalmat is elrendelt annak érdekében, hogy nagyobb áruház ne épülhessen a lakóházak közé. Kissé azonban elkésett, mert az áruház-lánc néhány nappal fürgébb volt, még a módosítás előtt beadta a telekalakítási és építési engedélykérelmét. Első körben az engedélyezésre kijelölt érdi építési hatóság első fokon, majd a Pest Megyei Kormányhivatal másodfokon is elutasította az engedélykérelmet azzal az indokkal, hogy a telkeket az építtető nem egyesítette. A beruházó pert indított a határozatok ellen, amelyet meg is nyert. A bíróság megsemmisítette a határozatokat, így  Érd Megyei Jogú Város Jegyzőjének új eljárást kellett lefolytatnia.

Az új építési eljárás 2012. decemberében indult, aminek a lefolytatását rögtön fel is függesztették addig, amíg az építtető be tudta szerezni a telekegyesítésre vonatkozó engedélyt, az önkormányzat változtatási tilalma ugyanis ekkorra már lejárt, és ezt nem is hosszabbították meg. A telekegyesítést a Budakörnyéki Járási Földhivatal engedélyezte, így – az elsőfokú építési hatóság szerint – elhárult az akadály az építési engedély kiadása elől. Érd jegyzője 2015. január végén engedélyezte a több, mint 7000 négyzetméter hasznos alapterületű, 2 szintes, felvonóval és a domborzati viszonyok miatt támfalrendszerrel kiegészített áruház építését.

A lakosságnak, a környezet- és városvédő civileknek, de még a budaörsi polgármesternek is komoly fenntartásai maradtak a tervezett építkezés kapcsán, ezért a Levegő Munkacsoport, a Budaörs Óvárosért Egyesület és – igaz késedelmesen – a polgármester is fellebbezett az építési engedély ellen. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint a hatóság elmulasztotta körülhatárolni az áruház pontos hatásterületét, és ezzel összefüggésben elmulasztotta bevonni az eljárásba azokat a lakosokat, akiket a létesítmény hatásai érintenek. Ezen kívül az eljárásba bevont környezetvédelmi szakhatóság nem vizsgálta a szupermarket által okozott forgalomnövekedés zaj- és levegőterhelését, illetve a komoly tereprendezés és felszín-átalakítás hatásait a terület felszín alatti vizeire, különös tekintettel arra, hogy a közelben nyílt karsztos élőhelyek vannak. A civil szervezet hivatkozott arra is, hogy az eljárásban nem került sor a „plázastop” szabályozás alóli felmentésre, ami nélkül az engedély nem lenne kiadható, továbbá abban is következetlenül járt el a hatóság, hogy mely időpontban hatályos jogszabályokat kellene alkalmazni.

A fellebbezéseket másodfokon a Pest Megyei Kormányhivatal megvizsgálta, és azt állapította meg, hogy az építtető az eljárás során elmulasztotta csatolni az iratokhoz a „plázastop”, vagyis a 300 négyzetméter alapterületnél nagyobb kereskedelmi egységek építési tilalma alóli felmentést, így az elsőfokú hatóságnak nem lett volna szabad kiadnia az engedélyt. Ez úgy fordulhatott elő, hogy az érdi hivatal tévesen értelmezte azt, hogy mely időpontban hatályos jogszabályok alapján kellene eljárnia. Emiatt a súlyos eljárási hiba miatt a határozatot a kormányhivatal megsemmisítette, és az elsőfokú építési hatóságot új eljárásra kötelezte.

A történet tehát még számos fordulatot tartogathat, ha a beruházó fenntartja építési szándékát. Akkor a világ, de legalábbis Budaörs szeme a Hajdú-Bihar megyei Kormányhivatalra szegeződik, mert a hatályos jogszabályok szerint ez a szerv adhat kivételes okból felmentést a „plázastop” alól.

komment

Címkék: park zöldterület zöld város

süti beállítások módosítása