HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (1) alacsony kibocsátású övezetek (1) alagút (1) atomenergia (1) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (1) autómentes nap (1) autótesztelés (2) autózás (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (8) BKK bérlet (1) BKV (8) botrány (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (4) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (2) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízelbotrány (2) dugódíj (3) dugók (2) egészség (3) égetés (3) éghajlatváltozás (11) éghajlatvédelem (10) elektromosautó (3) elektromos autó (2) energia (6) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (7) fák védelme (6) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) füstköd (1) fűtés (3) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) halálozás (2) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (6) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (1) klíma (6) klímamenekültek (2) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (9) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) közautó (2) közlekedés (22) közlekedéstervezés (12) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (25) levegőszennyezés (13) Levegő Munkacsoport (1) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (5) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (2) metró felújítás (2) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (4) napenergia (1) napozás (1) négyes metró (3) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) park (3) parkolás (2) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (1) PM2.5 (1) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (3) roncsautók (2) sajtó (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) szemétégetés (1) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (2) szmogriadó (1) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) tájékoztatás (1) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (13) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (1) ultrafinom por (2) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villanyautó (2) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (1) zöldfelület (9) zöldövezet (2) zöldterület (9) zöld város (4) Címkefelhő

Ökovezetés a tömegközlekedésben

2015.08.04. 06:04 Levegő Munkacsoport

3993049.jpg

forrás: vancouversun.com

Hogy mi az az ökovezetés? Hát a takarékos! A gépjármű finom indítása, finom fékezése, optimális sebességmegválasztás, egyenletes haladás: a lehető legkevesebb üzemanyag elhasználása a kiindulás és a célállomás között. Azt, hogy ennek van értelme, leginkább azon mérhetjük le, hogy flottakövető vállalkozások – amelyek a teherautóba szerelt GPS-es mobiltelefon segítségével követik annak útját – már a gépkocsivezető vezetési stílusának figyelésére is vállalkoznak. Tanítják is az ökovezetést, ami nekünk, környezetvédőknek azért fontos, mert minél kevesebbet fogyaszt egy gépkocsi, annál kevesebb széndioxidot bocsát ki. 

Egy 15-ösön utaztam, ami iszonyúan rángatva haladt. Aztán a Szervita térnél egy hölgy szállt föl,  és mondta, hogy hetven éves. A sofőr  ragaszkodott az igazolvány bemutatásához, de amikor a hölgy elkezdte azt a retiküljéből elővenni, nagy gázzal indított.  Csoda, hogy a hölgy nem esett el, miközben az igazolványt kereste a gyorsító-fékező, ide-oda rángató buszon.

Sok-sok energiát tudnának megtakarítani akár a BKV-nak, akár a külső vállalkozóknak a budapesti tömegközlekedési járművek vezetői is, ha – tisztelet a kivételnek – nem rángatva vezetnék a buszt, villamost, trolit. Ráadásul az utasoknak is kellemesebb lenne az utazás. Szerencsére már van példajárat, ahova akár tanulmányútra is küldhetnék a járművezetőket: a négyes metró szerelvényeit vezető automata érdekes módon pontosan tudja, hogyan lehet finoman indítani és fékezni. Egyszer hallottam valahol, hogy vannak taxisok, akik inkább többet várakoznak a piros lámpánál, semhogy úgy vezessenek egyik kereszteződéstől a másikig, hogy végig zöld legyen. Aminek az az értelme, hogy a várakozás alatt időre ketyeg az óra, vagyis nagyobb lesz a számla, mint az egyenletes haladásnál. Ilyen megfontolás a buszvezetők, villamosvezetők lábát, kezét nem irányíthatja, de akkor vajon mi? Eddig csak egyetlen olyan buszvezetővel találkoztam, akiről föltételezhető, hogy szándékosan szívatja az utasokat.

Ez biztosan ritka, a járművezetők nagy többsége csak tájékozatlan lehet. Sem az ökovezetés fontosságára, sem az utaselégedettség fontosságára nem hívta föl senki megfelelően a figyelmüket. Pedig a BKK-nak, mint a szolgáltatás megrendelőjének legalább az utóbbit meg kell tennie, sőt a jelenleginél hatékonyabban kellene ellenőriznie a szolgáltatókat, hogy miként figyelnek oda az utasokra.  Azt is megtehetnék például, hogy versenyt hirdethetnek az utasok elismeréséért, beépítve egy szavazógépet a mobil alkalmazásukba. Az utasnak elég lenne csak beírni a rendszámot ha elégedett, és jóváhagyni a beküldését. Sőt! Ha a legjobb vezetőre lehet szavazni, akkor lehessen a legrosszabbra is! Elég lenne minden hónapban az utasok által legrosszabbnak talált tíz járművezetőt elküldeni alapbérrel egy hónapra ökovezetési tanfolyamra, és gyors változásnak lehetnénk tanúi.

Vamá

A bejegyzéshez a Facebook oldalunkon lehet hozzászólni.

Szólj hozzá!

Címkék: tömegközlekedés Busz ökovezetés

A bejegyzés trackback címe:

http://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr297676338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.