HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Mérni már lehet, nemsokára fizettetni is fogják a városi úthasználatot

2015.07.02. 13:42 Levegő Munkacsoport

nissan_car_skip02.jpg

Sok százmillió forintot költöttek már a világban kísérletezésre a városi kilométerarányos közúthasználati díjjal. Vizsgálták a műszaki lehetőségeket és az autósok viselkedésére gyakorolt hatását. Mégis, hiába mutatták azt az eredmények, hogy a technika működik. Hiába derült ki az is, hogy az autóhasználatra is jó hatással lehet – csökkenti –, ha a gépjárművel a városi utakat használók használatarányosan járulnak hozzá az útfenntartáshoz és megfizetik az általuk okozott környezetszennyezés költségeit. A politikusok mindenütt gyávának bizonyultak. Igaz, legalább kísérleteztek, nem úgy, mint Budapesten, ahol 2009-ben készült egy megvalósíthatósági tanulmány a behajtási díjra, aztán 2014-ben még egy, de egy árva fillért nem költöttek kísérletre, társadalmi vitára, az útdíj előnyeinek és hátrányainak összevetésére, a társadalmi hatások elemzésére.

Egyetlen helyről tudunk a világban, ahol komoly előkészületek folynak a városi kilométerarányos útdíj bevezetésére. Szingapúr városállamban ez egy, a múlt században kezdődött folyamat logikus következő állomása. Ott kapus behajtási díjszedéssel indultak, amit – a híres londoni behajtási díj bevezetését hét évvel megelőzve – követett az elektronikus díjkivető és -beszedő rendszer. Ez úgy működik, hogy a gépkocsi használója előre befizet egy összeget, ami egy kártyára kerül. A kártyát be kell tenni a fedélzeti egységbe, amellyel az út fölött elhelyezett útdíjkivető automaták rádión kommunikálnak. Amikor az autó elhalad egy ilyen automata alatt, az leemeli a zónának és a napszaknak megfelelő behajtási díjat a kártyáról. Ezt a rendszert váltja föl a tervek szerint 2020-ban a gépjármű mozgását nem kívülről, hanem a megtett utat a gépkocsiban mérő díjkivető egységet használó megoldás. Azért cserélik le erre az automatás kapukat, mert azokat sokba kerül karbantartani, és sok helyet foglalnak.

2012 decemberében zárult a szingapúri közlekedési hatóság (LTA) megrendelésére a rendszerértékelési teszt, amiből azt a következtetést vonták le, hogy a technika készen áll. Várhatóan idén megtörténik a rendszerszállító kiválasztása, és 2020-tól dolgozik a jelenlegi legkorszerűbb technikával a díjkivető rendszer Szingapúrban.

Nemcsak az útdíjszámítást, hanem egy sor más értéknövelt szolgáltatást kiszolgál majd a gépjármű által megtett utat műholdas pozíciómeghatározással rögzítő, interaktív fedélzeti egység. Valós idejű forgalmi jelentések készíthetők arról a körzetről, ahol autózunk, és a Szingapúrban most még papírjegyes parkolási díjfizetést is ki tudja váltani. Az LTA szerint azok az autóhasználók, akik kerülik a torlódásos időpontokat, helyeket, kevesebbet fognak fizetni, mint most, amikor átalánydíjas a behajtás az egyes zónákba. Az autósok úgy is megúszhatják majd olcsóbban a közlekedést, mint most, hogy a lehető legkevesebb autózással szervezik meg az életüket.

Előfordulhat, hogy mire a gondosan tervező, megfontoltan haladó LTA végez a műholdas, kilométerdíjat szedő rendszer bevezetésével, addigra Londonban már működni fog egy ilyen rendszer. Legalábbis ezt szorgalmazza a Levegő Munkacsoport egyik brit társszervezete, a Clean Air in London. A szerintük 2018-tól bevezethető szennyezésarányos útdíj egy javaslatcsomag egyik eleme, amiben szó van arról is, hogy a taxikra már ma is érvényes kibocsátási határértékeket terjesszék ki Londonban minden személyautóra. A Clean Air in London szeretné, ha a brit Környezet-, Élelmiszer- és Vidékügyi Minisztérium (Defra) minél több javaslatot beépítene a levegőtisztasági tervébe, és nyár végén társadalmi vitát szervezne róluk. A levegőtisztasági terv elkészítésére 2015 végéig legfelsőbb bírósági döntés kötelezi a brit kormányt. Azért van rá szükség, mert London levegőjének szennyezettsége rendszeresen magasan az uniós határértékek fölött van. Be kell benne mutatni a lépéseket, amelyekkel a következő években megvédik Nagy-Britannia lakóit az egészségre káros nitrogéndioxidtól és szálló portól.

A Clean Air in London a “szennyező fizet” elv maradéktalan érvényesítésére javasolja a megtett utat a gépkocsiban mérő egységgel dolgozó útdíjkivető rendszer bevezetésétől Londonban. Javaslatukban hangsúlyozzák, hogy a kilométerarányos díjkivetés egyszerűbb, igazságosabb és hatékonyabb a mostani behajtási díjnál. A tarifának szerintük változnia kell aszerint, hogy mekkora a gépjármű, mennyire szennyez, és melyik napszakban, városban hol és hány kilométert tesz meg.

A tarifatáblázat alapvető osztályai a Clean Air in London javaslatában:

  • Napszak:
    • Torlódásos
    • Sima
  • Hely:
    • Belső London
    • Külső London
  • Kibocsátási kategória:
    • Fehér: nincs kibocsátás
    • Zöld: Euro 6 benzines vagy CNG (LPG nem)
    • Sárga: Euro 6 dízel
    • Vörös: Euro 5 dízel
    • Fekete: minden más.
  • Távolság, azaz a fogyasztás alapján:
    • A gépkocsi méretei.
    • A megtett távolság.

A 2018-as bevezetést követően további finomításokat is javasolnak. 2020-tól az, hogy milyen szennyező osztályba kerül egy gépkocsi, ne a gyártó által végzett – sokszor manipulált – típusmérések, hanem valós mérések alapján mondják meg, és a kerék- és útkopásból, valamint a fékpofakopásból eredő finom port is vegyék figyelembe. A környezetet, mint tudjuk, legkevésbé a gyalogló és a bicikliző ember szennyezi, már a közösségi közlekedési eszközök környezetterhelése is számottevő. Ezért a Clean Air in London javaslata értelmében 2020-tól a tömegközlekedési jegy árába is be kell építeni egy minimális szennyezési felárat, a gyalogosokat és a bicikliseket viszont jutalmazni volna jó.

Ami a pénzügyi megvalósítást illeti, az emberek kaphatnának egy összeget, amikor csatlakoznak a rendszerhez, és aztán a fentiek szerint fizethetnek aszerint, mennyire terhelik a környezetet. Aki csak gyalogol, az nem fizet, a regisztrálásnál kapott pénzt pedig elköltheti például metróra. A személyes adatok védelme érdekében nem a megtett útvonal, hanem a különféle tényezőkkel súlyozottan számított megtett távolság képezheti a díjkivetés alapját, amit naponta kell átadni a központi számítógépes rendszernek.

Nyilvánvalóan más intézkedésekre is szükség van, hangsúlyozza a Clean Air in London, de a legfontosabb a “szennyező fizet” elv minél hamarabbi alkalmazása, mert az tudja leginkább befolyásolni az emberek utazási szokásait.

vamá

komment

Címkék: közlekedés légszennyezés útdíj közlekedéstervezés

süti beállítások módosítása