HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Paleo közlekedés - mi köze az egészségtudatosságnak a BKK-buszokhoz

2015.06.03. 19:22 Levegő Munkacsoport

paleo.jpg

Szinte naponként mutatkoznak be új egészségőrző irányzatok, amelyek betartásától hosszú és kiegyensúlyozott életet remélünk, már ha sikerül őket betartani. Az egészségtudatosság pozitív hozadéka az is, hogy a helyes táplálkozáson, rendszeres testmozgáson túl mindennapi életünk más területeire is ezzel az igényességgel tekintünk. Például a közlekedésre is…

A legegészségesebb természetesen az, ha biciklin, gyalog vagy rolleron járunk munkába, iskolába vagy bevásárolni. Ha ezt nem sikerül megoldani, még akkor is jobb, ha mondjuk a metrót vagy a buszt választjuk, mint az autót. A közösségi közlekedés általános használatával csökken a forgalom az utakon, kisebb a zajártalom és a benzingőz. A gyors és kiszámítható közlekedés ráadásul leveszi az általános stressz terhét is azoknak az autósoknak a válláról, akik hajlandóak szakítani az életvitelszerű dugóban való bosszankodástól. Mi ez, ha nem egészségvédelem?

Az utazóközönség nagy örömére az utóbbi években egyre több új, csillogó-villogó busz jelent meg az utakon, és ez jótékony hatással volt a közösségi közlekedés megtépázott népszerűségének visszaszerzésére. Az új járművek az évtizedes „hagyományokkal” szemben szokatlanul tiszták, csöndesek, gyorsak és kényelmesek. Egészségünk szempontjából azonban legfontosabb tulajdonságuk, hogy károsanyag-kibocsátásuk hihetetlenül alacsony. Ilyen az a 214 új, EURO VI-os minősítésű busz, amelyeket idén állítanak forgalomba, és gyakorlatilag nem bocsátanak ki kormot. A kipufogókból származó gázok mellett a korom az a titokzatos ellenség, amely a leginkább felelőssé tehető a légúti megbetegedésekért, környezetünkben és szervezetünkben lerakódva hosszú ideig mérgez folyamatosan. (Emellett a hóra letapadva indikátora az északi és a déli hósapkák olvadásának is, de ne menjünk ilyen messzire.) Egy megújult közösségi közlekedés mindenesetre a példamutatásával segíthetné a szemléletváltást az egész társadalom körében, hogy minél több korszerű jármű közlekedjen az utakon. A megújulás üzenete talán azért nem ér célba, mert az új buszoktól eltekintve a járműpark összetétele meglehetősen eklektikus. A legszennyezőbb EURO 0-s busztól egészen a legkorszerűbb EURO VI-osokig mindegyikkel találkozhatunk. Nem csoda, ha az utazóközönség egyelőre visszafogja a lelkesedését és kivár.

A legnagyobb probléma talán az, hogy még mindig akad olyan közlekedő busz, amelynek károsanyag-kibocsátásától kiakadtak a műszereink. Az EURO 0-II besorolás közé eső buszok közül ugyanis még mindig 883 közlekedik az utakon, közülük az egyik, ráadásul ellenőrzött körülmények között bolondította meg a mérőműszerünket. Ezekről a buszokról általánosságban elmondható, hogy 10-szer, 20-szor annyi koromrészecskét pufognak ki, mint a városi háttérszennyezés. Ahelyett tehát, hogy fokozatosan tehermentesítenék az utakat, egyenesen egészségkárosító a rajtuk való utazás, főleg ha a kipufogógáz az utastérbe is bejut, ahogyan arról korábbi cikkünkben beszámoltunk. Bár felháborodásunk teljesen jogos, az is jelzésértékű, hogy ilyen igényességgel tudunk a közlekedő buszokra tekinteni, holott pár évvel ezelőtt ez szinte mindennapos jelenség volt. Ez a hihetetlenül nagy kontraszt szülte azt a javaslatunkat is, hogy amíg forráshiány miatt az egész buszpark meg nem újul, a rendszeres karbantartással és szűrők alkalmazásával javítsunk a helyzeten.

A vágyott jövőben természetesen már olyan járművek közlekednének város-, és országszerte, amilyen például a magyar fejlesztésű elektromos busz, amelyet egy hónapig ki is lehetett próbálni Budapesten. Környezetkímélő, csendes, és tiszta, ráadásul beszerzésük a hazai gazdaságot is föllendítené, munkahelyeket teremtene. Addig is, amíg közösségi közlekedésünk az egészségünk szempontjából is lényeges átalakuláson nem megy át, apró lépéssekkel csökkenthetjük a környezetben és bennünk okozott károkat. Ha érdekel, mi hogyan csinálnánk, kövesd tevékenységünket a blogon és a közösségi oldalakon.

Susánszky Mátyás

komment

Címkék: közlekedés tömegközlekedés buszmegálló buszsáv közlekedéstervezés Busz

süti beállítások módosítása